Sunday, October 7, 2012

kombinasi supplemen ibu menyusu yang SANGAT POPULAR~~

Kombinasi supplemen ibu menyusu yang sangat POPULAR~~

Alhamdulillah, kepada anda ibu-ibu yang di luar sana yang ingin menyusu kan anak nya sehingga dua tahun keputusan anda adalah bagus dan tepat. SUSU IBU adalah susu terbaik di dunia. Perjalanan penyusuan dua tahun ini menuntut ibu menyusu secara kerap atau pam secara konsisten dan melengkapkan tubuhnya dengan zat dan nutrisi yang boleh diperolehi melalui pemakanan yang sihat. Namun berapa ramai ibu-ibu hari ni yang betul-betul menjaga pemakanan yang berkhasiat? Apa yang ibu makan, itulah yang disalurkan kepada anak melalui susu ibu. Supplement sangat membantu mengisi ruang kosong dalam tubuh ibu terutama bagi yang mempunyai kekangan untuk amalkan pemakanan mengikut piramid makanan yang disarankan.

Di sini saya sarankan suppelement yang boleh membantu penyusuan:

1) Vitalea (multivitamin)
Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bln, kita disyorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak. cth terbaik ialah ikan bilis, bg ibu yg menysusu multivitamin atau nama vitalea telah dilengkapi dgn iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik lagi. Zat besi sgt penting dalm pembentukan sel darah merah. walubagaimanapun vitalea beserta zat besi ni tidak disarankan diambil dengan minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan

 
2) B complex
Sangat penting dalm membantu mematabolisme karbohidrat, lemak dan proein, anti stress (sebagai penenang), menukarkan makanan (glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positis sentiasa dalm mood baik, so bila kurang stress secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. vitamin b juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.

3)Vitamin C
Sangat penting untk menjaga salur darah, sebagi antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu. so dengan pengambilan meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya anda atau baby demam/selsema, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 bj sehari. dan bg ibu2 yang menghadapi puting luka/melecet/berdarah, insyaALLAH akan mudah sembuh. Ia juga mejadikan kulit makin bersih, cerah dan cantik. Vitamin c membantu pembentukan collagen dengan lebih baik.



 4) Alfalfa
Merupakan supplement penting utk bost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu memekatkan susu.Turut membantu perkumuhan dan membuang angin dalam badan (toksin) secara automatk kesan kepada baby juga. Ia juga dalam kategori fiber dan mengeyangkan. Pengambilan alfalfa memerlukan pengambilan air yang seimbang dengan pengambilan kuantiti alfalfa. The more we take the more we have to drink. 
(PERINGATAN: ALFALFA TIDAK BOLEH DIAMBIL OLEH PENYAKIT SLE)

 5) Ostematrix
Kalsium adalah satu elemen yang diperlukan oleh tubuh, samada menyusu atau tidak. Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira2 1.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari… Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopos. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium.

Osteoporosis atau kehilangan jisim tulang adalah masalah utama bagi kebanyakan orang, terutama warga tua WANITA. Kebanyakan pakar kesihatan bersetuju bahawa osteoporosis disebabkan oleh kekurangan kalsium. Pengambilan kalsium bukan untuk mengubat, tapi mencegah. Yakni ia perlu ada dalam diet harian kita.Kalsium, seperti mineral lain, berinteraksi dengan nutrien lain. Misalnya ia membantu penyerapan vitamin B12, dan ia memerlukam Vitamin D untuk penyerapan, dan juga Vitamin C untuk penyerapan lebih berkesan.Banyak sebab yang menjadikan kita perlu kepada suplemen kalsium, antaranya ialah kebanyakan makanan kita yang factory-made mengandungi bahan2 yang boleh mereputkan tulang.

Berbalik kepada penyusuan susu ibu, kebanyakan ibu mengalami masalah susu badan kurang semasa haid (period). Ini adalah kerana semasa haid, blood calcium atau kalsium dalam darah menjadi rendah, dan in memberi kesan kepada kebanyakan ibu. Ada ibu yang tidak mengalaminya dan anda memang bertuah!
Jadi kepada ibu2 yang mengalami masalah susu kurang semasa period, ibu boleh mengambil suplemen kalsium yang dilengkapi dengan magnesium dan Vitamin D serta mineral lain bagi memastikan fungsi kalsium dapat dimanfaatkan dengan optimum.

Minum susu tak cukup ke? Tak ada masalah, anda boleh buat apa saja untuk diri dan si manja selagi tak memudaratkan untuk jangkamasa panjang.

Saya sendiri mengamalkan Ostematrix dan Alhamdulillah tidak pernah mengalami masalah susu kurang semasa period.


 6) ESP
Ia adalah protein soya yang berkuliti tinggi. Didatangkan dalam canister dan berbentuk serbuk. ESP boleh dibancuh dengan minuman kegemaran seperti milo, horlick, susu atau buah yang dikisar bersama. ESP baik dibancuh dengan air sejuk atau suam demi memelihara protein supaya tidak termusnah pada suhu tinggi.
 ESP membantu memberi tenaga berpanjangan, badan lebih sihat dan cergas.Membantu membanyakkan dan mengekalkan supply susu disamping pengambilan air yang cukup dan proses pengepaman yang konsisten. Ia juga membantu memekatkan susu badan.


Buat renungan bersama….

” Syarikat susu formula saling berlumba untuk menghasilkan susu yang kaya dengan pelbagai formula namun sedarkah kita ianya tidak mampu untuk menandingi susuibu, anugerah terbaik buat si manja? Tidakkah kita juga mahu berikan yang terbaik buat si manja kita?”. 

Anda ingin tahu lebih lanjut boleh hubungi saya di:

1) FB: Ime Ma'arof

2) like Fanpage : Cantik Dan Sihat Center

3) Email me: ime_comgroupprima@yahoo.com

4) whatsapp/msg: 019-349 7802

5) COD: kajang-bangi-serdang-putrajaya-cyberjaya-
 



No comments:

Post a Comment