Friday, November 2, 2012

anak demam? apa yng perlu buat??

Alhamdulillah hari ni dapat idea nk kongsi cerita jika ank saya demam..apa saya buat utk redakan demam dia....

Hari ni hari kedua ank2 saya takde dengan saya, ikut tokmi ngn tok abah balik ghanu...rindu saya kat dorang, saya rasa hidup sangat buhsan tanpa mereka...takpe nnati hari khamis ni sy menyusul balik ke ghanu...siapa2 nk kirim keropok lekor boleh kirim k... :-)

oklah, kite berbalik semula apsal ank demam... sedia maklum sbagi ibu apabila ank kite demam didapati tanda-tanda seperti:
-kurang selera makan
-kurang bermaya
-susah bernafas atau nafas laju
-keluar tanda2 ruam sbb panas sgt
-muntah dan cirit birit (ni selalu jadi kat ank saya, Nur Raisha)
-byk menangis dan merengek2

ok,mengikut pengetahuan saya le, demam terjadi akibat dari haba yang dihasilkan oleh badan sepnjng antibodi badan melawan bakteria yang menyerang di dalm tubuh badan manusia.

bagaimana saya merawat anak2 sy demam?? ok, ni tips nye:

semasa umur antara 0-12bln:
-melalui penyusuan saja...atas keyakinan susuibu adalah penawar terbaik. jika sy tengok ank saya nk demam, saya akn pastikan saya ambil vitamin c dua biji dan pathkan. kenapa saya patahkan dua viatminc tu? Sbb dlm tablet ini terkandung sustained release yang membawa maksud dilepaskan mengikut masa dan perlahan-lahan mengikut keperluan tubuh badan kita. Oleh sebab tu lah, bila tablet ini dipatahkan, lapisan sustained release tu dah takde n vitamin C itu dapat diserap serta merta oleh tubuh badan kita.. Ini lah cara VITAMIN C berfungsi...Tapi bila dh patah, kene lah makan dua belah tu.. bukan makan sebelah je ye..huhu
- sy akan pastikan badan dorang sentiasa dilap denagn basic H, basic h ni mampu menyerap panas badan anak sebanyak 3 kali ganda dari air biasa. Alhamdulillah ia berkesan. Selain itu saya kerap mandikan dorang agar badan tidak mudah kering akibat kehilangan air. dan sy pakaikan baju yang nipis... :-) 


Pasti yang ada tertanya2 adakah pengambilan berganda ini membahyakan kesihatan? Jawapan nya tidak...~~ jika badan mendapat cukup air serta boelh diambil utk ibu dan anak..

Selepas dorg besar 1 tahn ke atas:
-sy pastikan ank byk minum susu atau air.Sy juga bagi dorang sedikit serbuk perfomance drin supaya tak terdehydrate dan lapkan dengan basic h apabila  dorang tgh tidur..

Jika berlarutan sehingga harikedua barulah sy berikan paracetomal dlm bentuk cecair namun alhamdulillah demam tidak melarat sehingga melebihi tiga hari.

Bagi ibu yang TIDAK mengambil shaklee sebagai supplement...apa yang boleh sya kongsikan ialah:

-andai anda demam dan menyusukan anak, maka pastikan anda mengambil makanan yang tinggi kandungan vitamin c sbgai contoh buah oren. Utk dapatkan 500mg vit c seseorg perlulah mengambil sekurang2 nya 7 setengah biji oren sehari. 
-mandikan ank anda lebih 2 kali sehari agar badan mereka sentiasa lembap demi memastikan kehilangan air akibat pemanasan badan dapt diganti dengan segera. 
-kerapkan susukan ank dengan susu ibu
-berikan paracetomal andai panas semakin meningkat hari kedua
-lapkan sendi2 utama ank agar suhu tidak terus meningkat
-pastikan suhu bilik berkeadaan sejuk
-jangan pakaikan merka pakaian tebal ini boleh mengakibatkan mereka kehilngan banyak air akibat berpeluh dan ank akan lemah
-boleh bg ank anda minum air glukos sebagai pemberi tenaga. 

tepuk dada tanya selera...saya dah kongsikan dengan anda semua

jika ingin mengetahuilebih lanjut lagi boleh hubungi saya di:

facebook saya : Ime Ma'arof

tpn/whatsapp: 019- 349 7802

Like Fanpage saya: Cantik Dan Sihat Center

email saya: ime_comgroupprima@yahoo.com

COD: area kajang-semenyih-putrajya-serdang-cyberjaya

dan konsultasi percuma tentang penyusuan/ bagaimana daftar sebagai ahli shaklee.... :-)

 

No comments:

Post a Comment